loading...
مرجع بازي هاي رايانه اي
آخرین ارسال های انجمن
porya0181 بازدید : 2399 سه شنبه 1390/10/20 نظرات (0)

Kingخلاص هم چون باد.....

یه مطلبه جانانه ی دیگه راجب بازی های کامپیوتری. این مطلب شامل عکس ها ی متعدد می باشد.از این رو در دو پست جدا گانه به سمع شما می رسانم

لطفا حساس نشید ........................خلاص

Kingبازی های خانگی راه درازی را از آغار تا به کنون از بازی  پونگ Pong تا بازی پک من  Pac- man طی نموده اند. امروزه ما می توانیم ازبازی هایی ارزان قیمت با کیفیت های بالای گرافیکی سه بعدی  و در تعاملی جذاب در آسایش درون خانه هایمان استفاده نماییم که این امر بطور مسلم بخاطر پیشرفت هایی اندک اندک و دقیق برای هر یک  و همه کنسول های بازی قبل از رسیدن به دست ما می باشد. در این مسیر رقابت شدید میان شرکت های سازنده بازی های ویدئویی کنسول٬ منجر به تولیدات هر چه سریع تر بازی های ویدئویی با ویژگی هایی برتر شده است که امروزه با کیفیت های عالی بدست ما رسیده است.

همانطور که در زیر مشاهده خواهد شد٬ سیر تکاملی کنسول های بازی ویدئویی  به راستی جالب توجه است. آیا می دانستید تا به امروز هفتاد نوع کنسول های بازی متفاوت وجود داشته است؟ و آیا می دانستید  زمان اوج بازی های ویدئویی آرکیدArcade   هنگامی بود که میان شرکت های نینتندو Nintendo و سگا Sega ضدیت شدیدی علیه یکدیگر در سیر تکاملی کنسول های بازی آنها وجود داشته است؟ اگر شما با این واقعیات شگفت زده می شوید٬ من تضمین میکنم با دانستن این مطالب حتی گوشه ها یی از این حقایق جذاب تاریخی در جدول زمانی تحولات کنسول های بازی ویدئویی بسیار هیجان زده خواهید شد.
چه شما یک بازی کننده باشیذ یا نه٬ این یک قرصت بسیار خوبی برای شما برای به پشت صحنه رفتن و کشف نحوه ساخت کنسول های امروزی می باشد.

۱۹۶۷
اولین کنسول بازی ویدئویی(نمونه های اولیه بکار رفته) بصورت جعبه های چوبی قهوه ای مستطیلی بزرگ با دو  دسته بازی متصل آغار به کار کرد که به این ترتیب به نام “جعبه قهوه ای” “Brown Box”. نامگذاری شدند. ابزاراختراع شده توسط رالف ه. بائر Ralph H. Baer  متولد ۱۹۲۴ ٬ که به عنوان “پدر بازی های ویدئویی” شناخته می شود٬ باعث تکامل کنسول های بازی ویدئویی قهوه ای با توانایی اتصاال آنها و استفاده از آنها به همراه هر نوع تلویزیون معمولی شد. تنها شش بازی ساده برای کنسول ها وجود داشت شامل: پینگ پنگ٬ تنیس٬ هندبال٬ والیبال٬ بازی ها تعقیب و گریز و بازی های تفنگ نوری.

“Brown Box” (1967)

1972

نمایش ” جعبه قهوه ای” رهیافتی برای حضور فناوری هایی بوسیله شرکت مگناوکس Magnavox در سال ۱۹۷۲ ٬ با انتشار اولین کنسول بازی ویدئویی خانگی با نام اودیسه مگناوکس Magnavox Odyssey شد. از آنجا که نخستین فیلم ها دارای ویژگی ضبط صدا نبودند بنابر این نخستین کنسول های بازی ویئویی نیز صامت بودند با گرافیک های تصویری که با استاندارد امروزی بسیار ابتدایی هستند.

Magnavox Odyssey (1972)

ماشین های از نوع پونگ آرکید PONG arcade شرکت آتاری Atari در سال ۱۹۷۵ بسیار مشهور شد بطوری که آتاری  Atari تصمیم به عرصه کنسول های خانگی در دو سال بعد یعنی  سال۱۹۷۵ شد. در همین سال شرکت مگناوکس  Magnavox تصمیم به ارتقا سیستم اودیسه Odyssey خود گرفت که نه تنها یکی بلکه دو نسخه متفاوت کنسول های اصل با عناوین ادیسه ۱۰۰ و ۲۰۰ مگناوکس انتشار داد.

از سال ۱۹۷۶-۱۹۷۷ ٬ یک سری از کنسول های اودیسه تولید شد بصورتی که هر کنسول جدید تنها کمی نسبت به مدل قبلی بهتر بود. کنسول ها اساسأ دارای بازی های یکسان بودند اما با مقداری اصلاحات در گرافیک٬ دسته های بازی و امتیازدهی نمایشگر دیجیتالی.

همانطور که انتظار میرفت شرکت آتاری برای رقابت  با مگناوکس با کنسول جدیدش وارد عرصه شد با محصولاتی بسیار تحسین برانگیزی نظیر  آتاری ۲۰۰۶ Atari 2600 ٬ پین بال ویدئویی Video Pinball و  استانت سایکل Stunt Cycle. شرکت های جدید نظیر فیرچیلد  Fairchild٬ آر سی ای RCA و کولکو Coleco برای کسب منفعت به این عرصه پیوستند و کنسول های جدیدی برای قاپیدن سهم خود از این بازار ساختند. کنسول واندر ویزارد Wonder Wizard شرکت تولیدی جنرال General Home Products حتی گفته می شد از اودیسه ۳۰۰  Odyssey 300 شرکت مگناوکس به غیر داشتن دسته های بازی پدالی مناسب تر اودیسه٬ بسیار بهتر بودند.

شرکت های فیرچیلد   Fairchildو آر سی ای RCA با اولین کنسول هایشان به موفقیت نرسیدند و تنها کنسول باری ویدیوی شرکت کولکو Colecoبا عنوان تل استار Telstarبه خاطر قابلیت های ارائه باری های با صقحه رنگی و با داشتن مراحل متنوع سخت توانست موفقیت هایی کسب کند. در نتیجه این کسب شهرت ٬ تعدادی از کنسول های تازه شرکت کولکو به زودی در بین سال های ۱۹۷۷ تا ۱۹۷۸ در بازار بصورت ناگهانی توسعه و وسعت یافتند.

۱۹۷۵ – ۱۹۷۷

 

Atari Sears Tele-Games Pong System (1975)

Magnavox Odyssey 100 (1975)

Magnavox Odyssey 200 (1975)

Coleco Telstar (1976)

Fairchild Channel F (1976)

Magnavox Odyssey 300 (1976)

Magnavox Odyssey 400 (1976)

Magnavox Odyssey 500 (1976)

The Wonder Wizard Model 7702 (1976)

RCA Studio II (1977)

Magnavox Odyssey 2000 (1977)

Atari 2600 (1977)

Atari Video Pinball (1977)

Atari Stunt Cycle (1977)

Coleco Telstar Ranger (1977)

Coleco Telstar Alpha (1977)

Coleco Telstar Colormatic (1977)

Coleco Telstar Combat (1977)

Magnavox Odyssey 3000 (1977)

Magnavox Odyssey 4000 (1977)


نینتندو Nintendo ، شرکتی که در نهایت به یک بازیگراصلی در صنعت بازی های ویدئویی برای سه دهه آینده تبدیل شد، اولین سری از کنسول بازی ویدئویی خود را از سال ۱۹۷۷ تا  ۱۹۷۷ به بازارتحویل داد. سری های بازی رنگی تلویزیونی فقط در ژاپن به فروش رسید. این کنسول ها در اصل درادامه مسیرشرکت آتاری و بازی های برجسته به سبک پونگ پای نهادند
.
یکبار دیگر ، چند شرکت تازه وارد به بازار آمد اما آنها با موفقیت چندانی مواجه نشدند. شرکت بالی آستروکاده Bally Astrocade در سال ۱۹۷۷ تشکیل شد و بخاطر قابلیت های برتر گرافیکی خود مشهور شد. اما به دلایلی ، این امر چندان دوام نیافت. شرکت ماتل  Mattel کنسول خود با نام اینتلویسون Intellivision   در سال۱۹۷۹ معرفی کرد، که در واقع آتاری ۲۶۰۰ را با قابلیت های استثنایی خود  مرعوب ساخت.

شرکت کولکو Coleco مسیر خود با انواع مختلف کنسول ها ، در تلاش برای در برابر قرار گرفتن آتاری   ۲۶۰۰ ادامه داد.  شرکت کولکو کنسول های بازی تیراندازی ، مسابقه اتومبیل رانی و پین بال داشت. به طور مشابهی ،شرکت مگناوکس Magnavox با کمی بیشتر به روز رسانی کنسول های خود را همچنان ادامه داد ، اما آنها ذاتا کنسول های پنگ   Pong بودند که تنها  کنسول بازی های مبتنی بر پونگ داشتند.شرکت فیلیپس Philips ،که شرکت مگناوکس  Magnavox را در سال ۱۹۷۴ خریداری کرد، با برخی تغییرات در مدل اودیسه مگناوکس آنرا توسعه داد. آتاری ۲۶۰۰ بخاطر کنسول مبتنی بر کارتریج متعلق به خود و با گرافیک و بازی مجهز همچنان در برتر باقی ماند.

۱۹۷۸ – ۱۹۸۰

 

Nintendo Color TV Game Series (1977 – ۱۹۷۹)

Coleco Telstar Sportsman (1978)

Coleco Telstar Colortron (1978)

Coleco Telstar Marksman (1978)

Coleco Telstar Gemini (1978)

Coleco Telstar Arcade (1978)

Bally Astrocade (1978)

Magnavox Odyssey 2 (1978)

Philips Odyssey 2001 (1978)

Philips Odyssey 2100 (1978)

Mattel’s Intellivison (1979)

1981 – ۱۹۸۵

عصر طلایی بازی های ویدئویی فرا رسید. با استفاده بطور پیشرونده از فناوری های پیشرفته ،دهه ۱۹۸۰s دوره ای از سبک نوآوری در زمانی که صنعت شروع به تجربه بازی های غیر پنگ non-Pong games  مانند بازی های مبارزه ای fighting ، پلت فرم platform ، ماجراجویانه adventure و آرپی جی RPG بود. همچنین در این دوره است که ما شاهد انتشار تمام وقت بازی های کلاسیک پک من Pac-man (1980)، ماریو باروس Mario Bros  (۱۹۸۳)، افسانه موبایل و کامپیوتر Legend of Zelda (1986)، فاینال فانتزی Final Fantasy  (۱۹۸۷)، تبر طلایی Golden Axe (1988)  و غیره می باشیم . همچنین تغییر عمده ای در کنسول های اختصاصی (با ساخته شدن بازی ها) به سیستم های بازی ویدئویی مبتنی کارتریج وجود داشت.

هر دو شرکت  سگا Sega و نینتندو Nintendo صحنه بازی های ویدئویی در آن دهه را تحت سلطه.خود داشتند. اولین کنسول که تا آن زمان توسط سگا منتشر شد اس جی  SG-1000  ۱۰۰۰ در سال ۱۹۸۳ بود .  ار آنجا که دقیقا شناخته نمی شدند عمدتا در آسیا پخش شد و در بازار شمال امریکا هرگز جای نیفتاد. با این حال ، آن ماشین  دچار تغییرات اساسی با جانشین درجه یک برای خود در سال ۱۹۸۵ ، با نام سگا مستر سیستم the Sega Master System شد . با این حال ، سیستم سرگرمی نینتندو (NES) Nintendo Entertainment System در سال ۱۹۸۳ به صورت یک پدیده به عنوان پرفروش ترین کنسول آن نسل پیروزی خود را نشان داد. حتی این منصفانه است که بگوییم NES به تنهایی نینتندو  Nintendo را آنچنان بزرگ کرد به طوری که به عنوان یک شرکت بازی به راحتی  مطرح شد.

شرکت های قروشنده کنسول بازی ویدیویی مانند آتاری، ماتل و کولکو کنسول ها ی جدید خود با اسامی  آتاری۵۲۰۰  ، اینتل لیویسیون دو Intellivision II و کولکو ویسیون ColecoVision منتشر کردند، اما این ها قابل مقایسه با محبوبیت سگا و نینتندو  نبودند . در واقع، کولکو ویسیون ColecoVision بود آخرین کنسول بازی ویدیویی خانگی Colecoبود که منتشر شد. در همین حال ، چند کنسول های جدید و بی سابقه بود توسط شرکت های امیدوار به بازار٬ آورده شد، اما متاسفانه در رقابت مغلوب شدند.

Epoch Cassette Vision (1981)

Vectrex (1982)

Emersion Arcadia (1982)

ColecoVision (1982)

Atari 5200 (1982)

Mattel Intellivision II (1982)

Casio PV-1000 (1983)

Sega SG-1000 (1983)

Nintendo Entertainment System (NES) (1983)

Epoch Super Cassette Vision (1984)

Sega Master System (1985)

سال های ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۰
همانطور که مبارزه برای سلطه بین نینتندو و سگا ادامه می یافت ، هر یک از آنها با کنسول های جدید با نام تجاری برای به چالش کشیدن موقعیت همدیگر را بیرون می دادند.  سگا با یک عدد کنسول رتبه اول خود در تمام دوران ، با نام  درایو مگا/جنسیس   Mega Drive/Genesis در سال ۱۹۸۸ وارد عرصه شد.. برای مقابله با تهدید،شرکت  نینتندو٬ کنسول سوپر نینتندو سیستم سرگرمی (SNES) Super Nintendo Entertainment System دو سال بعد ارائه داد ، کنسول بعدی درسیر بعد از NES  بود. سگا مستر سیستم دو  Sega released the Master System II در همان سال پس از رسیدن به موفقیت قابل توجهی با مگا درایو / دیجنسیس Mega Drive/Genesis منتشر شد. این اصلی ترین جنگ کنسول ها رخ داده در دهه ۸۰s بود.

آتاری کم کم داشت از بازار کنسول علی رغم تلاش های خود در آخرین سیستم خود با نام آتاری   ۷۸۰۰  خارج می شد. طرح اینگونه بود که آن را با سازگاری با نسخه های قبلی٬ آتاری فوق العاده ۲۶۰۰ ارائه گردد ، تا به بازیکنان اجازه دهد تا از بازی های کلاسیک از گذشته لذت ببرند.   کنسول تازه وارد توربو گرافکس۱۶ TurboGrafx – 16 توسط شرکت NEC سعی برای هدف قرار دادن هر دو کنسول سگا جنسیس Sega Genesis و اس ان ای اس SNES و ان ای اس NES نینتندو داشت  و اما در سال ۱۹۹۱نهایت توسط آنها پیشی گرقته شد  و در بازار بازی ویدیویی رتبه ای بهتر ازچهارمی دست پیدا نکرد. نسخه ارتقا یافته سوپر گرافکس در سال ۱۹۸۹  ، SuperGrafx ، نیز به جایگاه خوبی نرسید.

اس ان کی نئو چئو SNK Neo Geo ، در حالی که برای بازی های تولید ماشین های آرکید arcade معروف بود ، برای آوردن تجربه بازی آرکید  arcade کنسول های بازی ویدئوی خانگی در سال ۱۹۹۰٫اقدام نمود. نئو چئو AES (سیستم سرگرمی پیشرفته) مجهز به گرافیک فوق العاده شدند که در نتیجه  به اندازه بزرگتربودن اندازه بازی ها ، با برچسب گران قیمت همراه شدند(قیمت کنسول بیش از ۸۰۰ دلارشد ، در حالی که هر قطعه بازی بیش از ۲۰۰ دلار قیمت داشت) . به همین دلیل است که استقبال عمومی از اولین کنسول نئو جئو کمتر از حد انتظار بود

Atari 7800 (1986)

NEC TurboGrafx-16 (1987)

Sega Mega Drive/Genesis (1988)

NEC SuperGrafx (1989)

Sega Master System II (1990)

SNK NeoGeo AES (Advanced Entertainment System) (1990)

Super Nintendo Entertainment System (1990)

ادامه دارد

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    در این سایت بیشتر چه موضوعاتی باشد
    آمار سایت
  • کل مطالب : 248
  • کل نظرات : 185
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 8258
  • آی پی امروز : 13
  • آی پی دیروز : 95
  • بازدید امروز : 15
  • باردید دیروز : 179
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 5
  • بازدید هفته : 4,282
  • بازدید ماه : 4,282
  • بازدید سال : 113,784
  • بازدید کلی : 2,421,009